‘De Computerwacht reageert supersnel bij storingen, is flexibel én betaalbaar’

Detlev Vokholz |   | Neem contact op met Detlev Vokholz

 

VAMEX is door de overheid aangewezen als de organisatie in Nederland die de wettelijke examens voor de vaarbewijzen voor de pleziervaart afneemt en het vaarbewijs uitgeeft. De behoefte aan een vaarbewijs kwam in de jaren 80, toen het steeds drukker begon te worden op het water. Het waren de gebruikers zelf die het belangrijk vonden dat er ze een goede kennis van de regels en richtlijnen hadden, zodat het varen veilig bleef. Inmiddels is een vaarbewijs verplicht voor alle boten die langer zijn dan 15 meter of sneller kunnen dan 20 km/u. Per jaar worden er bijna 30.000 examens afgenomen op vijf locaties in Nederland, volledig geautomatiseerd achter een computer.

 

 

De oude situatie

VAMEX liet zijn ICT beheren door een – naar eigen zeggen – ‘groot en log bedrijf’. Het duurde lang voordat vragen beantwoord werden, bij storingen kon een oplossing dagen duren, en wanneer er wijzigingen in de infrastructuur waren (groot óf klein), kwam er een heel projectplan met projectteams en projecturen, wat allemaal veel te lang duurde en veel geld kostte. Er was geen vast contactpersoon, en voor elke vraag moest weer een andere afdeling worden ingeschakeld.

 

De oplossing

Vamex ging op zoek naar een andere ICT-beheerder, en vond De Computerwacht. De Computerwacht is net als Vamex ‘flexibel en slagvaardig’. Een vaste beheerder komt maandelijks langs om alles door te spreken, problemen worden snel opgelost (óók in het weekend als dat nodig is) en veranderingen aan de infrastructuur worden vlot doorgevoerd. En dat allemaal tegen een fractie van de prijs die Vamex betaalde aan hun vorige beheerder; het scheelt letterlijk tienduizenden euro’s.

 

Voordelen

- De Computerwacht heeft diepgaande kennis van en expertise in ICT

- Eén vast contactpersoon, die niet in jargon praat

- Vragen worden snel beantwoord

- Storingen worden vlot opgelost

- Komen met goede oplossingen voor ingewikkelde technische vraagstukken

- Scherpe prijsstelling: bij Vamex scheelt het tienduizenden euro’s in vergelijking met hun vorige beheerder

 

‘Sinds De Computerwacht onze ICT beheert, hebben we veel minder last van storingen’

 

Detlev Vokholz

  | Neem contact op met Detlev Vokholz

 

VAMEX is geen grote organisatie: twaalf vaste medewerkers, en een kring van freelancers die ingezet wordt als surveillant bij theorie-examens voor vaarbewijzen. De ICT-infrastructuur is daarom ook niet zo ingewikkeld, hoewel Vamex er – net als elke organisatie – wel in grote mate afhankelijk van is: de examens worden geheel geautomatiseerd afgenomen. Elke cursist krijgt door in te loggen een eigen, uniek examen voorgeschoteld. Storingen moeten mede daarom snel worden opgelost. Bij de vorige beheerder lukte dat lang niet altijd.

 

‘Computerstoringen mogen niet te lang duren’

‘Natuurlijk houden we rekening met computerstoringen,’ vertelt Detlev Volkholz, directeur van VAMEX. ‘In een kluis hebben we altijd een noodvoorraad papieren examens om technische problemen op te vangen.’ Maar als zo’n storing te lang duurt, raakt de voorraad op. ‘We zijn afhankelijk geworden van een goed werkende ICT-structuur, zoals eigenlijk alle bedrijven natuurlijk.’ Vamex heeft daarom behoefte aan een betrouwbare ICT-partner die het bedrijf kent en storingen snel weet op te lossen. De vorige beheerder kon helaas niet altijd aan die behoefte voldoen. ‘Op storingsmeldingen werd soms niet snel genoeg gereageerd. En de persoon die langskwam kende ons bedrijf meestal niet, waardoor hij extra tijd nodig had om storingen op te lossen.’

 

Detlev vond ook dat de tarieven die het bedrijf rekende, wat aan de hoge kant waren. Ook omdat projecten hoog ingezet werden vanaf de kant van de ICT-leverancier: ‘Ondanks dat de oplossing meestal eenvoudig was, werden er projectteams geformeerd waardoor de kosten hoger uitvielen dan in mijn ogen nodig was.’ Daarom besloot Detlev in 2012 op zoek te gaan naar een andere partner, met een meer persoonlijke werkwijze en snellere reactietijd.

 

‘Voor minder geld krijgen we nu betere dienstverlening’

Vamex vergeleek verschillende aanbieders, en koos voor De Computerwacht. ‘Ik was direct onder de indruk van hun kennis en expertise, gecombineerd met een gezonde dosis nuchterheid. Geen technische blabla, maar erkenning dat wij als klant geen boodschap hebben aan allerlei jargon waar we toch niets van snappen. In plaats daarvan: meedenken, goede oplossingen bedenken, en deze vervolgens uitvoeren zoals afgesproken.’ En dat in minder tijd, met zeer redelijke uurtarieven en scherpe prijzen: ‘Op jaarbasis scheelt het ons tienduizenden euro’s. Fantastisch: voor veel minder geld krijgen we nu veel betere dienstverlening.’

 

Bijna twee jaar werkt Vamex nu samen met De Computerwacht, en de verwachtingen zijn ruimschoots uitgekomen: ‘Ze reageren supersnel bij storingen, zijn flexibel én we hebben een vast contactpersoon die ons bedrijf goed kent en onze belangen snapt.’ Hun snelheid en flexibiliteit is de afgelopen jaren vooral gebleken in noodsituaties: ‘We hebben een servicecontract voor maandag tot en met vrijdag. Maar we examineren soms ook in het weekend. Onlangs deden de printers het niet op zaterdag; daardoor konden de examenuitslagen niet worden uitgeprint. Ik belde onze contactpersoon, in zijn vrije tijd, en hij was bereid om het voor ons op te lossen. In 10 minuten had hij de printers weer aan de praat. Kijk, daar betaal ik nou gráág voor!’

 

‘De Computerwacht bedacht een betere oplossing tegen lagere kosten’

Behalve noodsituaties zit Vamex soms met specifieke problemen, bijvoorbeeld op de locaties: ‘Op een locatie was de bandbreedte van de ADSL-verbinding niet meer toereikend voor onze behoefte. Glasvezel of een vaste lijn trekken waren alternatieven, maar beide waren veel te duur.’ De Computerwacht bedacht een alternatieve oplossing: een tweede ADSL-lijn en het verkeer splitsen over de verschillende apparaten. ‘Binnen drie weken hadden ze het voor elkaar, tegen lage kosten. Op een andere locatie hebben we nu hetzelfde probleem, dus daar mogen ze het trucje herhalen.’ Het zijn maar een paar anekdotes over hoe De Computerwacht met Vamex meedenkt, met goede oplossingen komt en snel actie onderneemt als de ICT weigert. ‘Sinds De Computerwacht onze ICT beheert, hebben we sowieso veel minder storingen. Alleen dat al is goud waard.’

 

 

   

Feiten

Naam organisatie VAMEX   Website https://www.vamex.nl/
Organisatievorm Stichting   Email
Aantal medewerkers 12   Branche
Product Vaarbewijzen    
 
 

 

« Terug naar het overzicht